O zdrowiu psychicznym i fizycznym

Psychoterapia krakowska uświadomiła mi coś, co teoretycznie wiedziałam od dawna: stres powoduje globalną reakcję całego organizmu. Wskutek niego pocę się, czerwienię, moje serce bije szybciej, drżą mi nogi i dłonie. Gdy stres jest wyjątkowo silny, odczuwam coś na zasadzie mocnego uścisku w żołądku, mam zawroty głowy oraz zaburzenia widzenia oraz słyszenia.

Bardzo często zdarza się, iż towarzyszy temu zjawiska, które mój psychiatra Kraków (więcej szczegółów na stronie: http://opoczynska-morasiewicz.pl/terapeuci/) określił jako widzenie tunelowe, które jest podobno jednym z procesów adaptacyjnych obserwowanych u zwierząt znajdujących się w obliczu realnego zagrożenia. Jak mi wyjaśnił, widzenie tunelowe (więcej informacji na stronie: http://www.medonet.pl/dolegliwosci,dolegliwosci-profil,1675763,1,widzenie-tunelowe,index.html) pełni wówczas funkcję minimalizowania do minimum sygnałów zakłócających, a tym samym umożliwia ucieczkę lub obronę przed napastnikiem.

Nauczyłam się, że jeśli chcę mieć w sobie siłę do działania, muszę zacząć ćwiczyć i ruszać się. Unikać powinnam także popadania w stan nieuporządkowanej aktywności, z której mam trudność się później wycofać. Moje ciało jest wówczas skrajnie pobudzony, mam problemy ze snem, objadam się w sposób kompulsywny. To wszystko powoduje, iż czuję się jeszcze bardziej przygnieciona psychicznie i obezwładniona przez stres. Najważniejsze jednak, iż zdałam sobie z tego sprawę. Zrozumiałam jak działa ten mechanizm, jestem więc w stanie skutecznie z nim walczyć.

W mojej sytuacji, jak oraz zapewne w razie licznych innych ludzi, zmagających się z podobnym problemem, nie ma konieczności walki lub ucieczki w sytuacjach, które nas stresują, stąd też można stwierdzić, że mechanizm ten stał się swoistym ograniczeniem dla funkcjonowania na co dzień. Nierozładowany stres pozostaje w ciele w formie napięcia, które paraliżuje i upośledza nasze funkcjonowanie na co dzień.

Chociaż mam świadomość tego, że stres jest niezbędnym dla nas źródłem mobilizacji, to jednak, gdy występuje on w nadmiarze, prowadzi do wyczerpania i poważnych schorzeń wegetatywnych. Jest też źródłem kłopotliwych objawów. Badania dowodzą jednoznacznie, iż przewlekły stres prowadzi do problemów z nadciśnieniem, powoduje choroby onkologiczne lub też schorzenia alergiczne.

gabinet psychologiczny krakówWięcej informacji jest dostępnych pod tym adresem: http://pl.wikipedia.org/wiki/Psychiatria

Leave a Reply

